Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.05.2007 01:32 - "Интересно" и "банално" - провокация! ;)
Автор: comfy Категория: Хоби   
Прочетен: 12738 Коментари: 43 Гласове:
0



Посвещава се на ady

Специален поздрав за wonder

image,


Приятели,

Определено искам да ви провокирам с нарочно разгледаната накратко и по този начин тема: за "баналността".

Колко често всеки от нас е отхвърлял с лека ръка човек, предмет, явление, произведение на изкуството, проблем и т.н., и т.н., само с три думи: "това е банално"!

Съществува ли въобще "баналност"?

Има ли нещо, за което със сигурност можем да твърдим, че е банално?

Веднага искам да ви предпазя от инерцията и да спомена, че масовостта на даден обект, или явление, не е признак за "баналност" - банално ли е да се говори за демокрация, макар че се прави ежедневно; банално ли е раждането - макар че ежеминутно се раждат хиляди деца, банална ли е смъртта - макар че измират ежеминутно хиляди хора, при това поради съвсем различни причини (и "банални" и не толкова???); нима е банално, че всеки ден изгрява Слънцето и залязва; "банално" ли е... и т.н.

"Любви все возрасты покорны" - банално ли е това?
Според информацията, която съдържа и количеството цитирания - абсолютно "банално"! А дали така е смятал Пушкин? Явно не - щом си е позволил да го напише...

... Аналогичен е въпросът, ако решим да "етикираме" нещата, мислейки, че щом нещото си има етикет - вече знаем всичко за него и то не е интересно! А да се говори пък за етикирани неща - е, това вече е проява на лош вкус и е толкова банално....:-)

Но нека се приближим повече към "баналното" мнение за баналността чрез един пример от живота ми!

... Спомням си един разговор с мой приятел математик:

- С какво се занимаваш сега? - питам го.

- С теория на числата... - отговаря неуверено той.

- Че не е ли известно вече всичко за числата? - питам тъпо аз.

- Как да ти кажа - не е! Даже и за 2 + 2 = 4 може да се мисли, изследва и пише не един живот...

- Искаш да кажеш, че числата са толкова интересни? Че всички числа са интересни?? - питам, а вече започвам да усещам някакво безсилие, че сега ще ме хванат в логически капан и ще трябва да Да-кам до побъркване...

- Ами, нека вземем, да кажем, числата от 1 до 1000... но сам разбираш, че това е произволно, граници можем и да не поставяме... но за да ти стане по-ясно! Нека разделим тези 1000 числа на две групи - според твоята логика - "интересни" и "банални". Премахваме интересните и се захващаме с баналните... Веднага се сещаме, че сред тях има точно едно число, което е най-малко, а и такова, което е най-голямо - само поради това те вече не са тривиални в разглежданата група - т.е. не са банални. Следователно, те стават интересни и ще трябва да ги махнем от групата на баналните... С така получената нова група от банални числа можем да постъпим по същия начин и т.н., докато накрая останат или две "банални" числа, които вече не са банални дори и само с това, че са двете единствени банални числа, а освен това едното е по-голямо от другото. Възможно е да остане само едно "банално" число - нима неговата единсвтеност не го прави вече интересно за изследване?...

Той помълча малко, но аз нямаше какво да кажа, и продължи:

- Няма, Комфи, безинтересни или "банални" неща... Това са конкретни за всеки човек понятия, обекти и явления. Но "банални неща", обективно, не съществуват - те са в нашите глави, при това за всеки са различни по съдържание...

Аз запомних този урок... по математика. Беше ми криво, кофти, тъпо, чувствах се ужасно - сякаш някой беще откраднал голяма част от вярванията ми и скъпите ми ценности... Тежко ми беше - дълго време... Защото си мислех, че аз се занимавам с интересни и небанални неща, а не като някои - а се оказа, че... нямало разлика... Много трудно приемах това и много постепенно... Но го приех - след хиляди малки и по-големи проверки...

Сега знам, че не съществува баналността и затова не се страхувам от нея - дори пломбираният ми зъб вече ме интересува и множество други съвсем дребни и "банални" неща...

... Какво избирам аз ли? - Качеството и информативността. Защото такова нещо като "баналност" няма - "няма такова животно"!

А какво мислите вие? ;)


image

Приятен и интересен ден! ;)






Гласувай:
0



1. krasi7 - :-))
01.05.2007 02:11
Много точно и правилно! Ами да се замислим сами за себе си. Банални ли сме след като всяка сутрин се виждаме в огледалото.
цитирай
2. esen - Всяко банално нещо може да бъде интересно в
01.05.2007 02:12
определен момент и обратното. По същия начин мисля, че няма малки и големи проблеми, а просто такива, които са на дневен ред и други, които тлеят на заден план.
Постинга ти е интересен и поучителен!
Усмихнат и вълшебен ден за теб!:)
цитирай
3. comfy - Ами да, така е, Краси! :))
01.05.2007 02:16
Весел и хубав майски ден! :)
цитирай
4. comfy - Не знам, Златна...
01.05.2007 02:17
Моето становище е по-друго, но и твоето сигурно има място под слънцето:)))))

Благодаря за хубавите думи и пожелания!

Топъл и слънчев майски ден! :)*
цитирай
5. ady - Доро утро
01.05.2007 10:03
Благодаря ти за посвощението. Още не съм се разънила и не мога да дам някакъв смислен коментар.:)
цитирай
6. wildroses - "те са в нашите глави"
01.05.2007 10:25
Неповторимото и уникалното е интересно...но няма дори един час, който да е напълно еднакъв с друг час, дори да са се повтаряли едни и същи неща през това време.
Хареса ми урокът, полезен е :)))

Интересен и весел първи май..и цял месец май! ;)*
цитирай
7. comfy - Добро утро, Ади! :)))
01.05.2007 10:28
Весел и приятен месец май ти пожелавам!!! :)))
цитирай
8. comfy - Привет, Диди! :))
01.05.2007 10:29
Радвам се на включването ти тук!! :)))

Благодаря ти за пожеланието!! :)**

Бъди весела и вдъхновена през целия май!! :)*
Пожелай същото и на Уенди! ;)

цитирай
9. dqvol4e - :)
01.05.2007 11:56
Хубав ден и на теб! :))
А баналност.. такова нещо няма, според мен!! :)))
цитирай
10. slavei - Много интересен постинг, Комфи!
01.05.2007 12:12
Аз също смятам, че няма банални неща, защото нито един миг, не си прилича с отминалият - емоциите, чувствата, всичко около нас и най-вече вътре в нас е било по-различно.
Чувала съм доста хора да се оплакват от "сивотата" в ежедневието си. Аз се радвам на моето ежедневие, макар и да е повторяемо всеки ден, точно защото смятам, че всеки миг е различен и ценен за мен. А и убедена съм, че единствено моят начин на мислене, определя ежедневието ми като сиво или интересно.
Поздрав за този постинг!
Прекрасен слънчев ден ти пожелавам!:)))
цитирай
11. comfy - Дяволче,
01.05.2007 13:00
радвам се, че мненията ни съвпадат! :))

Весел и щастлив месец май!:)*
цитирай
12. comfy - Славейче, привет! :))
01.05.2007 13:02
Благодарен съм ти за топлите думи и най-важното, че си доразвила тезата ми, говорейки за "сивотата" в ежедневието - прекрасно допълнение!! :))

Слънчев и радостен месец май! :))*
цитирай
13. comfy - Фил, не мога да се съглася, че
01.05.2007 13:54
животът може да е по-скучен от математиката, поради простата причина, че я включва в себе си! ;))))
... Това е дълъг разговор, а и написаното в постинга също не е дадено подробно и докрай, защото... защото това е само провокация, Фил! :))

... Ако си гледал филма "Модерни времена" на Чарли Чаплин ще се съгласиш, че и работата на поточна линия може да бъде безкрайно интересна (и смешна!) - защо мислиш Чаплин се е спрял тъкмо на поточната линия?? Ако си гледал филма, де... :)))))))

Поздрави, приятелю! ;)
цитирай
14. prolet - Поучителен пост! Благодаря ти, че ...
01.05.2007 13:56
Поучителен пост! Благодаря ти ,че се докоснах до него !
Поздрави !
цитирай
15. comfy - Благодаря за оценката, Пролет! :)
01.05.2007 14:03
Радвам се, че си тук отново!! ... След дългата "зима"...:)))

Идвай пак! :)

Поздрави и весело настроение! ;)*
цитирай
16. prolet - Благодаря !, ще се постарая. Весело ...
01.05.2007 14:13
Благодаря ! ,ще се постарая .
Весело настроение и за теб !
цитирай
17. comfy - Усмихвай се, Пролет! :))
01.05.2007 14:16
Успешен и приятен месец май! ;)*
цитирай
18. fiona - Склонна съм да се съглася с твоя приятел :о)
01.05.2007 15:12
Понякога и най-баналните неща, на които обикновено не обръщаме внимание, в един момент може да се окажат съществени. Всичко е субективно възприятие и то към определен момент. Когато преживеем нещо драстично, започваме да гледаме на света по по-различен начин. Харесва ни дори сивото еднообразие на дните. Банално ли е да получиш цветя на рождения си ден, например. От една страна - да, нищо "уникално" няма, но ако получиш първото цвете от любим човек? Или целувката? Нещо изживяно толкова пъти, че понякога дори не влагаме нищо в нея, но когато се влюбваме - целувката е най-прекрасното нещо и ни изпълва с толкова трепет.
За децата - светът винаги е интересен. Някоя картинка или обикновено етикетче, листо от цвете... поражда такъв интерес, че се чудим - Дали пък не пропуснах нещо?

Не си падам по математиката, но в никакъв случай не ми е скучна. :о)

Хубав постинг и наистина много провокативен.
Желая ти шарен ден с добро настроение! :о)
цитирай
19. sis - паглеждаш земята - хиляди мравки,
01.05.2007 15:31
но в момента, в който започнеш да следиш пътя на една мравка - как прескача, как заобикаля, как с друга взимат да носят муха... - нещата са съвсем различни :):):):)
цитирай
20. comfy - Да, Фионке! :)
01.05.2007 15:43
мисля, че си пресъздала много точно и моето светоусещане за нещата, което далеч не беше такова, но... постепенно се промени!
Някои срещи и разговори, някои книги, песни и филми, някои случки и събития в живота на даден човек го променят - или радикално и веднага, или отключват процеса на промяна, който после се оказва необратим...

Благодаря ти за хубавия и уместен коментар! :))

Весел и щастлив месец май, Фионке! :))**
цитирай
21. comfy - Много точно, приятелче sis! :)))
01.05.2007 15:45
Да, нещата могат да се опишат и по начина, който си показала ти!!! :)))

Поздрави и вдъхновение! ;)*
цитирай
22. tsvetamak - ...
01.05.2007 18:35
До определена възраст дори не подозираме съществуването или по-точно значението на думата "баналност". В годините умората, разочаровнията, липсата на любов и обич, неуспехите- започват да ни карат да гледаме с други очи на света. Когато престанем да се вълнуваме и всеки наш ден е изпълнен с монотонност - тогава започваме да банализираме случващите се около нас събития. Настъпи ли такъв момент в живота ни - ние просто преставаме да съществуваме като личности.
Поне на мен така ми изглежда отговорът на зададения въпрос:)
Поздрави!
цитирай
23. comfy - Интересно, Цвете...
01.05.2007 19:32
Моята идея е по-друга - че банални неща няма, само ние можем така да ги наречем и възприемаме, но те не са такива... А твоите разсъждения са много точни в психологически план!! :)))

Поздрави и приятна вечер! ;)*
цитирай
24. tsvetamak - :)
01.05.2007 19:50
Аз разбрах твоята идея. В този смисъл можем да приемем, че не съществуват и други понятия като такива. Исках само да споделя своето усещане за приемането и отричането на баналността, като определение:)
цитирай
25. comfy - Да-а... радвам се на обобщението,
01.05.2007 22:08
което много удачно си направила, Цвете!!!
Имам предвид за понятията... ;)
А и аз разбрах твоето усещане за приемането и отричането... ;))

Приятна... ;)*
цитирай
26. deninosht - !!!:)
02.05.2007 12:25
числата са толкова интересни
...................

не-
те са чудесни!:)


поздрав:)
цитирай
27. wonder - Скитосвах, comfy и нямайки ме съм пропуснала себе си,
02.05.2007 17:58
... в поздравлението ти! Сега наваксвам... в бръснещ полет.
Въпросът `дали има баналности и интересности` ми звучи като въпросът: `има ли грозни и красиви хора`. И отговорите са еднакви: не, има хора /респ. неща/, които ни харесват и хора /неща/, които не ни харесват! Всеки му според камбанарията и собствения му аршин. Ако на твоят приятел числата му са интересност, за мен звездите са по-близката тема. Ангибу! ;)))))
цитирай
28. comfy - Ден, благодаря ти, че
02.05.2007 20:34
си и тук!!!
Много ме подкрепяш, приятелко - това ме радва и ме прави щастлив!!!

Поздрави и бъди благословена! :)*
цитирай
29. comfy - Уондър,
02.05.2007 20:36
толкова ми е приятно, че си успяла все пак да не пропуснеш себе си точно там, където се пресичаш с мене.....

Искаш да ми кажеш, че провокацията е неуспешна ли?! ;)*

цитирай
30. candysays - Много хубав и приятен пост, Комфи, благодаря ти!
04.05.2007 17:04
Ценен урок ти е дал твоя приятел- математик...
До нови срещи! ;)*
цитирай
31. comfy - Радвам се, че те откривам и тук, Кенди! :))
04.05.2007 18:28
Да, ценен урок... и аз го научих постепенно!!

... А ти, Кенди, смяташ ли, че няма банални неща или не? Ама честно!! ;)

;)****
цитирай
32. deninosht - !!!:)
04.05.2007 19:00
i ti, i ti-
kqdeto i da si....

vesel praznik!:)
цитирай
33. comfy - Благодаря ти, Ден! :)
06.05.2007 11:20
Прегръдки! ;)**
цитирай
34. candysays - Съвсем честно- смятам (и усещам), че няма...
07.05.2007 13:04
банални неща :)))*
цитирай
35. comfy - Радвам се, Кенди! :))
07.05.2007 17:10
И аз така смятам!!! ***

...
цитирай
36. candysays - Ние сме...
08.05.2007 10:33
"единосмятащи" значи ;-)))*
:*
цитирай
37. comfy - Да! :))
08.05.2007 10:40
И, вероятно, синтонни! ;))**
цитирай
38. candysays - Синтонни?! ;))*
08.05.2007 10:50
Туй нещо като синхронни ли ще да е?!? ;-))))))))
цитирай
39. comfy - Не съвсем...
08.05.2007 12:42
"синхронни" е термин, свързан повече с времеви характеристики на процеси, качества, явления...
"синтонни" е, в тесен смисъл - с емоционално съвпадащи изживявания, а в широк смисъл на понятието - с психични преживявания и съпреживяване, почти еквивалентни както като краен резултат от тях, така и по време на процеса на преживяване и съпреживяване, на две или повече личности...

... абе, нещо такова - да не влизам в подробности сега! :)))
цитирай
40. candysays - :)))
08.05.2007 13:15
Много ти благодаря за подробното обяснение, Comfy :))*
цитирай
41. comfy - Моля-моля, Кенди,
08.05.2007 18:16
за теб - винаги! ;)*
цитирай
42. priqtel12 - Като един математик подкрепям напълно теорията, че числата не могат да бъдат банални, а математикатае интересна...
24.07.2009 14:19
"Няма, Комфи, безинтересни или "банални" неща... Това са конкретни за всеки човек понятия, обекти и явления. Но "банални неща", обективно, не съществуват - те са в нашите глави, при това за всеки са различни по съдържание..."Съгласна съм изцяло с цитираното, а и с твоя край! Нищо не е банално, от нас зависи как ще го възприемем ......Просто понякога, забързани в ежедневието, не обръщаме достатъчно внимание на нещо , или ни е по-лесно да му сложим етикет:"Банално".Е, благодаря че ме замисли за пореден път...
цитирай
43. comfy - Ох... Иве, не ми говори за математика...
24.07.2009 21:16
Много обичам математиката... :)))))))

Ама наистина!!!!!!

А това, че няма банални неща е "банална" истина! ;)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: comfy
Категория: Хоби
Прочетен: 3332177
Постинги: 233
Коментари: 6881
Гласове: 61742
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930